تبلیغات
رژیم غذایی و تغذیه و مطالب بهداشتی آرایشی
| عمومي ,
این مقاله رو فقط به خاطر بهناز خانم  گل که انشاء الله  همیشه رو لبش لبخند باشه  پست میکنم
امیذوارم مفید باشه
فواید خنده برای سلامتی
--------------------------------------------------------------------------------
cri
در فرهنگ سنتی چین ، گفته می شود که با یک خنده می توان 10 سال جوانتر شد و با خندیدن می توان یک صد بیماری را درمان کرد. در واقع خنده آرامش بخش روح و راز جوانی است. پژوهش های اخیر دانشمندان آمریکایی علت های نقش مثبت خندیدن برای سلامت انسان را مشخص کرده است.
 در این پژوهش ، محققان از عده ای داوطلبان درخواست کردند تا نگاهی به چند کاریکاتور بیندازند و سپس فعالیت مغز آنان را مورد نظارت و سنجش قرار دارند. داستان این کاریکاتورها و موضوعات آنها باعث می شود تا انسان به خنده بیفتد ، اما برخی موضوعات نیز موجب خنده نمی شود. محققان از کسانی که در این آزمایش ها شرکت کردند ، خواستند که پس از خواندن یک بند از داستان خنده آور و خندیدن، دگمه ای را فشار دهند. محققان با استفاده از دستگاه های دقیق سنجش و نظارت فعالیت مغز را در این زمان بررسی کردند. هنگامیکه موضوعات داستان های کاریکاتور باعث خنده می شود، شبکه واکنش حسی درمغز که می تواند باعث شادی انسان گردد، به حرکت می افتد. محققان همچنان متوجه شده اند. زمانی که انسان از داروهای تحریک کننده استفاده می کند ، این نوع شبکه واکنش حسی در مغز فعالیت می نماید.
محققان می گویند: انسان ها غالبا می دانند که خنده برای تندرستی مفید است، اما علت علمی و فعالیت مغز را که چگونه باعث شادی می شود، کاملا درک نکرده اند. مردم اغلب به خواندن داستان های طنز آمیز روی می آورند . به همین علت پس از خندیدن ، حالت روحی آنها بهتر می شود و نظرات آنها نسبت به پدیده های اطراف به طور مثبت تغییر می کند .
 پژوهش ها ثابت می کند : شوخ طبعی و لطایف، مغز را به طور مثبت به فعالیت وا می دارد. از این رو ، خندیدن برای سلامتی انسان مهم است. خندیدن نه تنها باعث شادی می شود بلکه اشتیاق مردم را به دوستی و حتی ارتباطات عاشقانه برای درازمدت افزایش می دهد. خندیدن همچنین عامل تشنج زدایی محسوب می شود. در پژوهش های انجام شده علت خندیدن و یا نخندیدن افراد و مشکلات آنها در زندگی و رابطه با دیگران مطرح شده است. در واقع بر اساس این پژوهش ها اگر در مغز انسان شبکه شادی رشد کافی نکند ، مشکلاتی در اعضای دیگر بدن نیز بوجود می آید .
 خنده بلند یکی از شیوه های تخفیف فشارها در عرض 10 دقیقه
 آثاری که باعث قهقهه می شود برای نمونه کاریکاتور مورد علاقه شما یا غیره و یا نوار ضبط شده صدای فرزندان و دوستان را کنار خود بگذارید. شما حتی با دیدن یک سریال تلویزیونی مورد دوست نیز می توانید بخندید.
" باک " محقق دانشکده بهداشت همگانی دانشگاه " لوما لیندا " ایالت کالیفرینا می گوید " همیشه شیوه مؤثری برای کاهش فشارها یافت می شود ، پس از گرفتاری یک روز روشن کردن تلویزیون و دیدن یک درام تلویزیونی مورد پسند می تواند مفید باشد. پژوهش های وی ثابت می کند : با خندیدن بلند می توان ضمن کاهش قشر هورمونی فشار مصونیت بدن را افزایش داد و در نتیجه 24 ساعت از فشار ها رهایی یافت. حتی آرام خندیدن برای سلامتی سودمند است .
 

خنده و تأثیر آن بر سلامتی

 

زندگی روزانه ما سرشار از فراز و نشیب هایی است كه موجب نوسان روحیه ما می شود. رویدادها زمانی ما را غمگین و ناراحت كرده و گاهی باعث شادی ما می گردد. جمله معروفی است كه : اغلب مردم تقریبا به همان اندازه ای شاد هستند كه انتظارش را دارند . در واقع آنچه كه در زندگی ما رخ می دهد آنقدرها تعیین كننده شادی ما نیست بلكه بیشتر،  نوع واكنش ما به رخدادهاست كه نقش تعیین كننده دارد . از آن جایی كه انسان افكار و اندیشه های خود را برمی گزیند الزاماً تعیین كننده میزان شادی های خویش است .

تحقیقات نشان داده اند كه خنده نه تنها سبب نشاط افراد  می گردد بلكه سلامت آنها را نیز تضمین می كند . خنده سیستم ایمنی بدن را مقاوم ساخته و توانایی بدن را در مبارزه با عفونت افزایش می دهد . از طرفی سبب كاهش سطح هورمونهای استرس زا شده و از تأثیر گذاری آنها بر روی سیستم ایمنی بدن جلوگیری می كند. خنده باعث افزایش ترشح اندورفین از مغز می شود، ماده ای كه نقش تسكین دهنده  را در دردها و رنج های ما دارد . ترشح اندورفین علاوه بر افزایش توان ما در برابر مقاومت در مواجهه با استرس ها و ناراحتی ها موجب افزایش بازدهی سیستم تنفسی ما می شود و تأثیر آن درست مثل زمانی است كه به ورزش دو پرداخته ایم . هنر شاد بودن مستلزم توانایی خندیدن به مشكلات در كوتاه ترین زمان ممكن پس از وقوع آنهاست . اگر دقت كنید می بینید كه كودكان بطور طبیعی و بدون توجه به اطراف و یا احساس خجالت تقریباً به همه چیز می خندند. گویی می دانند كه خندیدن ، آنها را سالم و متعادل نگه می دارد.

برای شاد بودن باید بر افكار شاد متمركز شویم. هر چند ما غالباً برعكس عمل می كنیم. یعنی تعریف ها و تمجیدها را ناشنیده می گیریم و حرف های ناخوشایند را مدتها در ذهن نگه می داریم . لازمه شاد زیستن جستجوی زیبایی ها و خوبی هاست . یكی زیبایی منظره را می بیند و دیگری كثیفی پنجره را . گاهی می توانیم در مواجهه با استرس های محیطی با رفتارهایی مانند صحبت های خنده دار، علاوه بر كاهش استرس ، محیط را برای بررسی مشكل واقعی و پیدا كردن راه حل مهیا كنیم . راه دیگر این است كه سعی كنیم همیشه لبخند به لب داشته باشیم ، هر چند طرف مقابل ما اخمو باشد! شما برای شاد زیستن چه می كنید؟


نوشته شده توسط حسام در سه شنبه 27 دی 1384 و ساعت 08:01 ق.ظ
نوشته های پیشین
+ نظر یادتون نره+ + تغذیه در سلامت نیوز+ مرگ ومیر سالیانه ناشی از مصرف سیگار در کشور معادل تلفات ناشی از زلزله بم است+ عفونت های سیستم ادراری و کلیه ها در کودکان+ پیرچشمی+ درمان به موقع میگرن را جدی بگیرید!+ ژنتیك واسترس‌های محیطی ازعوامل تشدیدكننده بیماری روماتیسم مفصلی است+ مصرف پسته سبب آرامش قلب و اعصاب می‌شود+ + فشارخون + چگونه بر خستگی راه فائق آییم؟+ سونا و خواص آن+ +

صفحات: