تبلیغات
رژیم غذایی و تغذیه و مطالب بهداشتی آرایشی - پرتقال
پرتقال | عمومي ,

خواص درمانی لیمو ترش
  

آب لیمو ترش و اسانس آن برای بدن، ذهن و روح بسیار مفید است. اسانس لیمو به واسطه انرژی‌زا بودن آن مشهور است. در كشور ژاپن به واسطه اثرات شاداب كننده و فرح بخش این اسانس، آن را به هنگام كاركردن كارمندان در فضا منتشر می‌كنند.

همچنین می‌توان از چند قطره از اسانس لیمو به عنوان بخور استفاده كرد، یا مقداری ازآن را در وان حمام ریخت. این كار باعث سرحال شدن كلیه اعضا بدن می‌شود. البته نباید هرگر اسانس لیمو را بدون رقیق كردن برروی پوست بكار برد، زیرا باعث بروز مشكلات پوستی می‌شود.

درخشان كننده چشم‌ها: سعی كنید در نوشیدنی‌هایتان از آب لیمو استفاده كنید. فرضا" هر روز صبح یك عدد لیمو را با مقداری آب گرم میل كنید. نوشیدن این مایع به جای نوشیدن چای باعث می‌شود شما بدن سالمتری داشته باشید.

همچنین در اثر نوشیدن مایعات حاوی آب لیمو، چشم‌های شما درخشانتر شده و پوستی سرحال‌تر از قبل خواهید داشت.

در صورت تمایل برای بهتر كردن طعم آن می‌توانید از شكر یا عسل استفاده كنید.

تسكین دهنده گلودرد: لیمو دارای اثرات ضد عفونی كننده و قابض است و بدین جهت می‌توان از آن برای درمان گلودرد استفاده نمود.

با توجه به مقدار بسیار زیاد ویتامین "ث" موجود در لیمو، مصرف آن باعث افزایش مقاومت سیستم ایمنی بدن می‌شود. برای فرد مبتلا به آنفلونزا و سرماخوردگی مصرف مخلوطی از آب لیمو تازه با عسل در یك لیوان آب گرم بسیار مفید است.

نیرو بخش و تب بر: مصرف آب لیمو باعث كاهش تب در افراد بیمار می‌شود. به عنوان مثال اگر چند قطره از اسانس لیمو یا مقداری آب لیمورا به آب سرد اضافه كنید، سپس با استفاده از یك دستمال آن را روی پیشانی تب دار قرار دهید، این كار باعث كاهش تب وتقویت نیروی بدن خواهد شد.

ذكر این نكته ضروری است كه قبل از قرار گرفتن در مقابل نور آفتاب باید از قرار دادن اسانس لیمو به صورت مستقیم برروی پوست خودداری شود، زیرا ممكن است باعث بروز حساسیت‌های پوستی گردد.

تسكین دهنده درد: لیمو باعث تسكین سردردهای معمولی و سردردهای میگرنی می‌شود. برای این منظور می‌توان ‌٥ قطره اسانس لیمو را در‌٢٥ میلی لیتر از یك روغن حامل مناسب (مانند روغن بادام) مخلوط كرد و آن را با استفاده از یك دستمال كتانی برروی ناحیه مبتلا به درد ماساژ داد.

پاك كننده پوست: اگر پوست شما چرب است، می‌توانید آن را با لیمو كه یك ماده قابض است تمیز كنید. به این ترتیب كه یك قاشق چای خوری آب لیمو را در دو فنجان آب مقطر بریزید و با یك پنبه تمیز صورت خود را با آن پاك كنید. این كار باعث كاهش چربی پوست می‌شود و از پدید آمدن جوش‌های صورت جلوگیری می‌كند. در صورت استفاده از این لوسیون برای جلوگیری از رشد باكتریها بهتر است هرروز یك محلول تازه درست كنید. مصرف این محلول باعث خشك شدن پوست می‌شود و برای پوست‌های چرب بسیار مفید است. اما در صورت داشتن پوست خشك از مصرف آن خودداری كنید.

لیمو ضد شوره و بر طرف كننده خارش پوست سر: آب لیمو برای پوست سر بسیار مفید است و شوره سر را كاهش می‌دهد. عصاره حاصل از آبگیری یك لیموی تازه را حدود ‌١٠ دقیقه برروی پوست سر مالش دهید و سپس آن را با آب به طور كامل بشوئید. همچنین آب لیمو می‌تواند به عنوان یك تقویت كننده مو وضد خارش، به صورت ماساژ برروی پوست سر استفاده شود.

ضد سرماخوردگی: آب لیمو یك ضد ویروس عالی می‌باشد و همچنین مصرف آن برای سرماخوردگی شدید بسیار مفید است. بدین منظور یك عدد لیمو را با مقداری نمك میل كنید. در صورت تمایل می‌توان عصاره گرفته شده را در آب رقیق كرد و سپس مصرف نمود.

یك حالت دهنده خوب برای موها: به علاوه شستشوی موی چرب با استفاده از آب لیمو باعث كاهش چربی آن می‌شود. به این صورت كه عصاره حاصل از ابگیری دو عددلیمو در یك لیتر آب مورد استفاده قرار دهید و موهایتان را با این محلول بشویید. این روش باعث درخشان و شاداب شدن انواع موها می‌شود. همچنین مصرف آن باعث می‌شود موهای طلایی رنگ روشنتر شوند.

نرم كننده مناسب برای پوست آرنج: برای نرم كردن پوست زبر ناحیه آرنج، آرنجتان را حدود ‌١٠ دقیقه برروی یك برش لیمو ترش فشار دهید.

تقویت كننده حافظه: لیمو تقویت كننده حافظه است. چند قطره از اسانس لیمو را روی یك دستمال ریخته و از طریق بینی استنشاق كنید. همچنین می‌توان این كار را در مواقعی انجام داد كه می‌خواهید چیزی رابه یاد بیاورید. مغز شما با استنشاق اسانس لیمو نیروی تازه‌ای بدست خواهد آورد.

آرامش دهنده روح: لیمو همواره به عنوان یك ماده تسكین دهنده روح مطرح بوده است. استشمام رایحه معطر لیمو در طی تمرینات تمركز و تعمق روح (مدیتیشن) بسیار مفید است. برای انجام این كار كافی است كه سه قطره از اسانس لیمو را به یك كاسه حاوی آب گرم افزوده و آن را در هوای اتاق قرار دهید. به این ترتیب در طول استشمام رایحه معطر لیمو به یك آرامش مطلوب فكری و روحی دست خواهید یافت
 

پرتقال و مزایاى مصرف آن [ December 08, 2005 ]

ایران :آناهیتا درودیان

جاى تعجب نیست اگر بگوییم پرتقال ها یكى از محبوب ترین میوه هاى جهان هستند. این میوه نارنجى و خوشرنگ از زمستان تا تابستان در دسترس است و براى تهیه دسرها و حتى برخى از غذاها از آن استفاده مى شود. یك لیوان آب پرتقال هم نوشیدنى خوشمزه و دلچسبى است كه خوردن آن در طول روز به سلامت و شادابى شما كمك مى كند. بنابراین از خوردن پرتقال ها لذت ببرید و این میوه مقوى و خوش طعم را در میان وعده هاى غذایى خود بگنجانید. مانند سایر میوه ها، پرتقال هم حاوى عناصر و تركیبات ارزشمندى است كه به پیشگیرى از انواع و اقسام بیمارى هاى رایج كمك مى كند، از جمله انواع سرطان هاى گوارشى مانند سرطان معده، مرى، لوزالمعده و...
ویتامین C
ممكن است قبلاً هم شنیده باشید كه پرتقال ها یك منبع غنى از ویتامین C هستند، ولى آیا مى دانید كه این ویتامین تا چه حد براى سلامتى ما مفید است؟ ویتامین C یك آنتى اكسیدان قابل حل در بدن است كه رادیكال هاى آزاد و تخریب ناشى از آنها را خنثى مى كند. بنابراین عاملى براى پیشگیرى از ابتلا به سرطان محسوب مى شود. همچنین ویتامین C براى فعالیت درست یك سیستم ایمنى سالم، ضرورى است. توصیه مى شود در فصل زمستان بیشتر از ویتامین C و پرتقال استفاده كنید تا در صورت بروز سرماخوردگى علائم این بیمارى در شما كاهش یابد و سریعتر بهبود پیدا كنید. به علاوه مصرف ویتامین C به جلوگیرى از عفونت هاى گوش كمك مى كند.
یك منبع عالى از فیبرها
مزایاى سلامتى پرتقال را با فیبرها ادامه مى دهیم. یك پرتقال به تنهایى ۱۲‎/۵ درصد از فیبر روزانه مورد نیاز بدن را تأمین مى كند كه براى كاهش سطح كلسترول خون مفید است، در نتیجه از بسته شدن رگ ها جلوگیرى مى كند. از مزایاى دیگر فیبر این است كه مى تواند قند خون را كنترل كند، به همین دلیل خوردن پرتقال براى افراد مبتلا به دیابت هم توصیه مى شود. به اضافه اینكه قند طبیعى موجود در پرتقال (فروكتوز) مى تواند از افزایش قند خون ممانعت كند.
فیبر موجود در پرتقال عوامل شیمیایى ایجاد سرطان را محصور و آنها را از سلول هاى روده دور نگه مى دارد، بدین ترتیب یكى از راه هاى حفاظت در مقابل سرطان روده محسوب مى شود. همچنین فیبر مى تواند براى كاهش یبوست یا اسهال در افرادى كه مزاج تحریك پذیریدارند، مؤثر باشد.
جلوگیرى از ایجاد سنگ كلیه
آیا مى خواهید خطر ایجاد سنگ كلیه در بدنتان را كاهش دهید؟ آب پرتقال بخورید. اسید سیتریك تركیبى است كه در مركباتى چون پرتقال و لیمو یافت مى شود. این اسید قادر است بدن را در مقابل تشكیل سنگ هاى كلیه مصون نگه دارد.
یك مطالعه كه نتایج آن در نشریه تغذیه انگلستان به چاپ رسیده نشان مى دهد هنگامى كه زنان روزانه یك دوم تا یك لیتر آب پرتقال، آب گریپ فروت یا آب سیب بخورند، اسیدیته ادرار و اسید سیتریك مدفوع آنها افزایش یافته، در نتیجه احتمال ایجاد سنگ هاى اكسید شده كلسیم در بدنشان كاهش مى یابد.
البته به یاد داشته باشید كه براى به حداقل رساندن احتمال ایجاد سنگ در كلیه هایتان بین آب پرتقال و شربت آبلیمو، دومى را انتخاب كنید چون مؤثرتر است.
كاهش خطر ابتلا به سرطان معده
خوردن روزى یك عدد پرتقال به شما كمك مى كند تا از ابتلا به زخم معده مصون بمانید. نتایج بررسى هاى دانشكده تغذیه آمریكا نشان مى دهد افرادى كه سطح ویتامین C خونشان بالاست، كمتر از سایرین به سرطان معده دچار مى شوند. همچنین در این اشخاص احتمال ایجاد باكترى هایى كه مسؤول بروز زخم هاى گوارشى هستند، ۲۵ درصد كمتر است. پس براى پیشگیرى از ایجاد زخم هاى گوارشى، مخصوصاً زخم معده، نوشیدن یك لیوان آب پرتقال یا خوردن یك پرتقال تازه را فراموش نكنید.
خطر كمتر ایجاد سرطان ریه پیشرفته
در پرتقال و همین طور نارنگى و هلو، تركیباتى وجود دارد كه مى تواند خطر ایجاد سرطان ریه پیشرفته را كاهش دهد. در تحقیقات دانشمندان چینى بر روى ۶۳۲۵۷ نفر به مدت ۸ سال ثابت شد افرادى كه از این میوه بیشتر مصرف مى كنند ۲۷ درصد كمتر از بقیه به سرطان ریه مبتلا مى شوند. همچنین سیگارى هایى كه پرتقال مصرف مى كنند ۳۷ درصد كمتر از سایر سیگارى ها به این بیمارى مبتلا خواهند شد.
فشار خون
آب پرتقال سرشار از پتاسیم است و خوردن آن براى بیماران مبتلا به فشار خون توصیه مى شود؛ چون این افراد داروهایى مصرف مى كنند كه ممكن است به دلیل استفاده از آنها پتاسیم خونشان كاهش یابد، به همین دلیل مصرف پرتقال مى تواند به جبران این نقصان كمك كند.
آب مروارید
خوردن مركبات و بویژه پرتقال به حفاظت عدسى هاى چشم كمك كرده و از بروز آب مروارید پیشگیرى مى كند. به طور طبیعى مقدارى ویتامین C در عدسى هاى چشم ها یافت مى شود. اگر كمتر از میزان مورد نیاز بدنمان طى روز ویتامین C مصرف كنیم، خطر ایجاد این بیمارى افزایش مى یابد.
كم خونى
عنصر ضرورى براى مبارزه با كم خونى آهن است و ویتامین C یكى از تركیباتى است كه به افزایش جذب آهن در بدن كمك مى كند. یكى از منابع تأمین آهن گوشت است، بنابراین گیاهخواران یا افرادى كه گوشت كمى مصرف مى كنند، باید مركبات و سایر غذاهاى سرشار از ویتامین C را در رژیم غذایى شان بگنجانند تا با بیمارى كم خونى مواجه نشوند.
تاریخچه مصرف پرتقال
منشأ پرتقال ها از هزاران سال پیش چین و كشورهاى آسیاى جنوب شرقى از جمله اندونزى بودند. درخت پرتقال به تدریج گسترش پیدا كرد و به هندوستان رسید و از آنجا به اروپا و سپس به آمریكا راه یافت. مصرف این میوه در اروپا هم قدمت دارد و در تابلوهاى نقاشان دوره رنسانس، از جمله در تابلوى شام آخر، بر روى میزهاى غذا، پرتقال هم دیده مى شود.
قبل از قرن بیستم پرتقال ها بسیار گران بودند، بنابراین به طور مرتب مصرف نمى شدند و خوردن آنها در تعطیلات ویژه مانند كریسمس رایج بود. بعد از ایجاد ابزار حمل و نقل مناسب و ابداع شیوه هایى براى استفاده از محصولات ثانویه پرتقال (مانند اسید سیتریك)، قیمت پرتقال ها پایین آمد و در مقیاس وسیعى مورد استفاده قرار گرفت. امروزه بزرگترین تولیدكنندگان تجارى پرتقال در جهان عبارتند از: ایالات متحده آمریكا، برزیل، مكزیك، اسپانیا و چین.
نكاتى در ارتباط با مصرف پرتقال ها
- پرتقال ها هم مانند سایر مركبات هنگامى كه گرم باشند آب بیشترى دارند، بنابراین قبل از آب گیرى آنها را چند ساعت در دماى اتاق قرار دهید.
- براى گرفتن آب پرتقال مى توانید از دستگاه آبمیوه گیرى استفاده كنید یا طبق یك شیوه سنتى آنها را با دست بچلانید.
- اگر شیوه دوم را براى آبگیرى انتخاب كردید، قبل از بریدن پرتقال ها را با كف دست روى یك سطح صاف فشار دهید تا آب پرتقال بیشترى داشته باشید.
- پرتقال هایى را انتخاب كنید كه پوست نازك و وزن بیشترى داشته باشند. پرتقال هاى سبك و پوك، كم آب هستند.
- پوست شل و چروكیده نشان دهنده ماندگى پرتقال است.
- آب پرتقال را حتماً در یخچال نگهدارى كنید. هر چقدر آب پرتقال سردتر باشد، ویتامین C آن بیشتر حفظ مى شود.
- سعى كنید براى تهیه سالاد میوه، كیك و انواع شربت ها از پرتقال استفاده كنید. به علاوه تهیه سس پرتقال و مصرف آن همراه با مرغ، طعم لذیذى را براى غذاى شما فراهم مى كند.
- براى از بین بردن چین و چروك صورت، پرتقال را پوست گرفته و قسمت هاى داخلى آن را روى پوست قرار دهید. بعد از ۱۵ دقیقه و شست وشوى پوستتان شادابى بیشترى احساس خواهید كرد

مواد مغذی اصلی پرتقال (در ۱۰۰ گرم خام)


انرژی (كالری)
۳۷
ویتامین ث (میلی گرم)
۵۴

فیبر (گرم)
۲

فولات (میكروگرم)
۳۱

آهن (میلی گرم)
۴/۰

پتاسیم (میلی گرم)
۱۵۰

كربوهیدرات (گرم)
۹

فروكتوز (گرم)
۲

چربی (میلی گرم)
۱/۰

كاروتن (میكروگرم)
۲۸

مس (میلی گرم)
۰۴/۰

كلسیم (میلی گرم)
۴۷

پروتئین (گرم)
۱

فسفر (میلی گرم)
۲۰

سدیم (میلی گرم)
۱

ویتامین ب
۱ (میلی گرم) ۱/۰

ویتامین ب
۲ (میلی گرم) ۰۴/۰

نیاسین (میلی گرم)
۴/۰

منیزیوم (میلی گرم)
۱۲

منگنز (میلی گرم)
۰۵/۰


نوشته شده توسط حسام در پنجشنبه 29 دی 1384 و ساعت 02:01 ق.ظ
نوشته های پیشین
+ نظر یادتون نره+ + تغذیه در سلامت نیوز+ مرگ ومیر سالیانه ناشی از مصرف سیگار در کشور معادل تلفات ناشی از زلزله بم است+ عفونت های سیستم ادراری و کلیه ها در کودکان+ پیرچشمی+ درمان به موقع میگرن را جدی بگیرید!+ ژنتیك واسترس‌های محیطی ازعوامل تشدیدكننده بیماری روماتیسم مفصلی است+ مصرف پسته سبب آرامش قلب و اعصاب می‌شود+ + فشارخون + چگونه بر خستگی راه فائق آییم؟+ سونا و خواص آن+ +

صفحات: